MEN Teknik og hvordan den kan udvikle elever, træner, klub og forbund. Del. 3

Her kan du læse del 1 og del 2

Et niveau op.

Hvis du putter alt din energi og koncentration i 10 MEN, vil du få mere ud af træningen end hvis du lavede 10.000 dårlige MEN.   

For at nå et nyt niveau i ens træning er man nød til, at gøre sig fri af de tanker og den kontrol, der har styret den første del af ens udvikling.

I kendo skal man hele tiden balancerer mellem kontrol og vildskab. Vildskaben skal ha plads i træningen og sindet, så man kan få kendskab til den og lære at håndtere den.

I takt med at man lære vildskaben at kende og bliver bedre til at håndtere den, vil ens tekniske niveau stige højere end hvis man konstant er afmålt og kontrolleret. 

Man vil opleve nye udfordringer i træningen og finde tilbage til glæden i træningen.

I starten når elever begynder på dette ”nye” niveau, vil de miste fornemmelsen af kontrol over teknikken. Det kan godt være skræmmende, da det er oplevelsen af kontrol der hidtil har givet dem selvtillid i deres træning. De bliver naturligt i tvivl om de er gode nok og derfor bliver det svært for dem at give slip på gamle vaner, fordi det er her de føler sig sikre.

Når man har trænet ”vildskaben” i en periode og formår at give slip på kontrollen og tankerne, vil man opleve mange fejle. Men de enkelte gange teknikken virker, vil føles bedre end det har gjort før og set udefra, vil der være en markant forbedring af indtrykket og effektiviteten i teknikken.  Hvis eleven formår at omstille sin træningen, vil man over tid se at kvaliteten og antallet af succesfulde angreb stiger markant. 

Men det kræver sku noget

En stor faktor i elevers tekniske udvikling starter med eleven selv.

Som elev skal man tager ansvar for ens egen udvikling og deltager I træninger, arrangementer og konkurrencer hvor man bliver udfordret og motiveret. Det gør kendo sjovt og udviklende.

Det er vigtigt at man har en træner eller sensei man stoler på, som på en ordentlig måde kan instruere og være en vejleder.

Det kræver også at både elever, trænere og sensei er sammen om at opbygge en kultur i klubben, hvor man går ud over hvad man plejer, man udfordre sig selv og kæmper hinanden gode.  

Skrevet af Jens Møllgaard Jensen.

Instruktør i Thy kendo, REN-SHI-KAN

Jens Møllgaard